Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden – Aannemersbedrijf Bruinse B.V.
Artikel 1 – Definities
1.1 Opdrachtnemer: Aannemersbedrijf Bruinse B.V., gevestigd en kantoorhoudende te Pernis.
1.2 Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met Opdrachtnemer.
1.3 Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever
1.4 Werkzaamheden: alle werkzaamheden die onderwerp zijn van de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, met name verbouwingen en renovaties.
Artikel 2 – Algemeen
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en werkzaamheden van Opdrachtnemer.
2.2 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien schriftelijk overeengekomen.
2.3 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
2.4 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
2.5 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
2.6 Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
Artikel 3 – Offertes en Overeenkomsten
3.1 Alle offertes zijn vrijblijvend en geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders vermeld. Een offerte of aanbieding vervalt indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is. Offertes en aanbiedingen van Opdrachtnemer vervallen bij herroeping door Opdrachtnemer.
3.2 Bij overschrijding van de betalingstermijn is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en rente verschuldigd.
3.3 Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.4 De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn inclusief BTW en andere heffingen van overheidswege alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
3.5 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
3.6 Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. De Opdrachtnemer is gerechtigd om de door de Opdrachtnemer gehanteerde eenheidsprijzen en/of uurtarieven jaarlijks per 1 januari te indexeren conform de consumentenprijsindex (CPI). Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
3.7 Opdrachtgever dient eventuele bezwaren tegen de factuur van Opdrachtnemer binnen 8 dagen na factuurdatum schriftelijk kenbaar te maken aan Opdrachtnemer, bij gebreke waarvan Opdrachtgever geacht wordt te hebben ingestemd met de factuur en het factuurbedrag. Bezwaren tegen de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
3.8 Een overeenkomst komt tot stand nadat Opdrachtgever de offerte per e-mail heeft bevestigd.
Artikel 4 – Uitvoering van de werkzaamheden
4.1 Opdrachtnemer voert de werkzaamheden naar beste inzicht en vermogen uit.
4.2 Wijzigingen in het werk worden alleen uitgevoerd na schriftelijke bevestiging door beide partijen, inclusief eventuele aanpassingen in prijs en termijn.
4.3 Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4.4 Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. In de offerte wordt aangegeven dat betaling in termijnen plaatsvindt en eventueel wordt een betalingsschema toegevoegd. De offerte is hierin leidend.
4.5 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Opdrachtgever, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Opdrachtnemer zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
4.6 Opdrachten van de Opdrachtgever die strekken tot meerwerk vinden plaats in overleg en dienen mondeling dan wel schriftelijk te worden vastgelegd.
4.7 Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is Opdrachtnemer gerechtigd om daaraan uitvoering te geven nadat de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert evenmin wanprestatie van Opdrachtnemer op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen.
4.8 Indien en voor zover Opdrachtnemer tijdens het uitvoeren van een opdracht geconfronteerd zal worden met voor haar onvoorzienbare kostenverhogende factoren zal zij na waarschuwing dan wel in overleg met Opdrachtgever gerechtigd zijn om zulks aan de Opdrachtgever door te rekenen. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Opdrachtnemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolgen zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.
4.9 Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Opdrachtnemer gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade (daaronder begrepen kosten) aan de zijde van Opdrachtnemer daardoor direct of indirect ontstaan.
4.10 Indien Opdrachtnemer bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan is Opdrachtnemer onder navolgende omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven. Indien de prijsstijging het is gevolg van een wijziging van de overeenkomst, indien de prijsverhoging voortvloeit uit een aanpassing in de wet waardoor kostenverhogingen ontstaan, in andere gevallen, dit met dien verstande dat de Opdrachtgever die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, gerechtigd is de overeenkomst door een schriftelijke verklaring te ontbinden indien de prijsstijging meer bedraagt dan 10% en plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, tenzij Opdrachtnemer alsdan alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomen uit te voeren, of indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.
4.11 Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
Artikel 5 – Oplevering en termijn
5.1 Opgegeven termijnen zijn indicatief. De Opdrachtnemer heeft recht op verlenging van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd indien door overmacht, door voor rekening van de opdrachtgever komende omstandigheden, of door wijziging in de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering, niet van de Opdrachtnemer kan worden gevergd dat het werk binnen de overeengekomen termijn wordt opgeleverd
5.2 De dag, waarop het werk is of geacht wordt te zijn goedgekeurd, geldt als dag waarop het werk als opgeleverd wordt beschouwd
5.3 Vertragingen buiten de schuld van Opdrachtnemer geven geen recht op schadevergoeding.
Artikel 6 – Aansprakelijkheid
6.1 Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die het gevolg is van aantoonbare tekortkomingen. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade.
6.2 De aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag van de aanneemsom of de verzekeringsdekking.
6.3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade of gederfde winst.
Artikel 7 – Garanties
7.1 De door Opdrachtnemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland.
7.2 Opdrachtnemer verleent 1 jaar garantie op het geleverde werk, mits goed onderhouden en normaal gebruikt.
7.3 Garantie vervalt bij gebrekkig onderhoud, onoordeelkundig gebruik of wijzigingen door derden.
Artikel 8 – Overmacht
8.1 Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
8.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
8.3 Indien Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren.
8.4 Bij het voordoen van overmacht zoals beschreven in dit artikel zal Opdrachtnemer niet gehouden kunnen worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of indirect gevolg van de overmachtsituatie.
Artikel 9 – Annulering
9.1 Bij annulering door Opdrachtgever vóór aanvang van de werkzaamheden is deze een schadevergoeding verschuldigd van 10% van de aanneemsom.
9.2 Bij annulering na aanvang worden de reeds gemaakte kosten volledig in rekening gebracht.
Artikel 10 – Toepasselijk recht en geschillen
10.1 Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
10.2 Geschillen worden bij voorkeur in onderling overleg opgelost. Indien dit niet lukt, worden geschillen voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement van de opdrachtnemer.